De schoolexamenopgaven komen niet zomaar uit de lucht vallen, maar waarvandaan komen ze dan wel? Sommige docenten maken de schoolexamenopgaven zelf, alleen of samen met collega's. Dit kost hen veel tijd. Hoe maak je opgaven die niet te makkelijk of te moeilijk zijn en die representatief zijn voor de stof? Om tijd te besparen en er zeker van te zijn dat de opgaven aansluiten op de vaardigheden die je aan het eind van de middelbare school moet beheersen, gebruiken leraren daarom vaak al bestaande opgaven. Uit onze ervaringen en een enquête onder biologiedocenten blijkt dat veel docenten oude centraal examens gebruiken als bron voor hun schoolexamenvragen. In dit artikel lees je hoe je docent de juiste vragen vindt en hoe jij deze informatie kunt gebruiken om je beter voor te bereiden op je schoolexamens.
In de schoolexamens in het examenjaar wordt deels dezelfde stof getoetst als op het centraal eindexamen. Voor docenten zijn eindexamens dus een ideale bron voor SE-opgaven. Daarnaast willen docenten hun leerlingen natuurlijk zo goed mogelijk voorbereiden op het eindexamen en alvast aan de slag gaan met echte examenvragen helpt daarbij. Ook is van de vragen uit de oude examens zeker dat ze van het juiste niveau zijn, omdat deze door het Cito uitgebreid getest zijn. Daarbij zijn er bij de oude centraal examens ook al duidelijke, kant-en-klare correctievoorschriften. Dit alles maakt dat veel docenten opgaven voor de schoolexamens uit oude examens halen.
Als voorbereiding op je schoolexamens is het dus aan te raden om, naast het goed leren en eigen maken van de stof, te oefenen met opgaven uit oude examens. Deze oude examens vind je op alleexamens.nl. Lees het artikel Oefenen met oude examens: zo doe je dat voor tips over hoe je gericht voor je schoolexamens kunt oefenen met oude examens.