Overslaan en naar de inhoud gaan

Met welk eten leer je het best?

Het is belangrijk om tijdens het leren voor je school- en eindexamens voldoende en goed te eten.Veel leren vergt veel energie, je hersenen werken op volle toeren en hebben brandstof nodig. Daarnaast is het fijn als je je gezond en fit voelt tijdens het maken van je examens. In dit artikel geven we tips over wat je beter wel kunt eten tijdens het leren en wat niet.

Het belangrijkste is om gezond te eten. Door gezond te eten heb je genoeg energie, leer je beter en voel je je lichamelijk ook fitter. Hierbij is het belangrijk om voldoende voedsel te eten met de volgende voedingsstoffen:

  • Vitaminen en mineralen
    Om je lichaam en hersenen optimaal te laten functioneren zijn vitaminen en mineralen essentieel. 
  • Onverzadigde vetten
    Je hersenen zijn opgebouwd uit vetten. Het is dus belangrijk om genoeg vetten binnen te krijgen als je je hersenen aan het werk zet. Dit moeten wel onverzadigde vetten zijn.

Deze voedingstoffen vind je veel in dit voedsel:

  • Noten, zaden en pitten
    Uit dit voedsel haal je de nodige onverzadigde vetten. Denk bijvoorbeeld aan walnoten, lijnzaad, zonnebloempitten en pindakaas.
  • Vers of gedroogd fruit
    Hier haal je vooral vitaminen en mineralen uit, maar natuurlijk ook energie in de vorm van koolhydraten. Denk aan appels, bananen, mandarijnen, rozijnen. Studentenhaver is een lekkere en makkelijke manier om zowel noten als gedroogd fruit binnen te krijgen en je hersenen te stimuleren. Het heet niet voor niets zo!
  • Groenten
    Belangrijk voor de vitaminen, mineralen en vezels. Vooral broccoli en rode paprika zijn super gezond, groene bladgroenten zoals spinazie ook. Je kunt deze natuurlijk los eten of met een dip. Als je het lastig vindt om genoeg groenten en fruit te eten, is het maken van een smoothie ook een goede optie.
  • Water en groene thee of kruidenthee
    Het is belangrijk om gehydrateerd te blijven door veel water te drinken. Als je te weinig vocht binnenkrijgt, zul je hoofdpijn krijgen en dat leert niet fijn. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat groene thee je werkgeheugen versterkt, dat kun je bij het leren voor je examens wel gebruiken! Een kopje kruidenthee kan daarentegen juist helpen om je te ontspannen. Dat komt van pas na een dag hard leren of 's ochtends voor een examen. 
Gezond eten waarmee je goed kunt leren

 

Tijdens het leren kun je ongezond voedsel beter vermijden. Hoewel je misschien juist behoefte hebt om jezelf met een vette hap of reep chocola te belonen na een dag hard leren, is het niet verstandig om dit dagelijks te doen. Je hersenen krijgen dan niet de juiste voedingsstoffen binnen en zo kunnen ze minder goed presteren. Bovendien zul je je er minder fit door voelen.

Welk eten ongezond is, is je waarschijnlijk wel bekend, maar hieronder toch nog even op een rijtje.

  • Voedsel met veel verzadigd vet
    Als je veel vet hebt gegeten, voel je je vaak moe. Het kost je lichaam veel moeite om zo'n zware maaltijd te verwerken. Daarnaast stilt vet eten je hongergevoel maar voor een korte tijd. Daarna krijg je weer trek en dat is niet goed voor je concentratieniveau.
  • Voedsel met veel suiker
    Hoewel je in eerste instantie meer energie lijkt te krijgen van een flinke dosis suiker, is dit maar van korte duur. Zodra de suiker is 'uitgewerkt' zul je in een dip terecht komen. Bovendien gaat van teveel suiker, je bloedsuikerspiegel erg veel schommelen. Dit heeft een negatieve invloed op je concentratievermogen.
  • Drankjes met (veel) cafeïne
    Van cafeïne krijg je een energieboost. Echter, van teveel cafeïne kun je erg gestrest worden en je minder goed concentreren. 

Overigens moet het letten op wat je eet, niet de overhand gaan nemen. Het is zeker niet de bedoeling dat het een bron van stress wordt. Af en toe iets eten wat minder gezond is, is geen probleem. Uiteindelijk is er natuurlijk niets dat echt 'moet'. Wel zijn we ervan overtuigd dat je zult merken dat je je beter voelt als je (over het algemeen) gezond eet.

Wanneer je wat eet, heeft zeker ook invloed op het effect ervan.

Het belangrijkste is om tussen het leren door regelmatig wat te eten, maar niet teveel in één keer. Op die manier houd je je bloedsuikerspiegel stabiel. Zo kun je je de hele tijd goed concentreren en voorkom je dips in je energie. Zeker vlak voor een examen is het niet verstandig heel veel te gaan eten, want dan is de kans groot dat je tijdens het examen een energiedip krijgt. 

Leren en eten tegelijk is ook niet verstandig. Dan ben je op beide activiteiten niet optimaal gefocust met als gevolg dat je misschien te veel of te weinig eet én je niet alles goed hebt bestudeerd. Eet dus alleen in je pauzes.

Als laatste, is het belangrijk om 's avonds geen drankjes met cafeïne te nemen. Als je dit wel doet, kan het zijn dat je niet goed kunt slapen. Een goede nachtrust is juist essentieel om alles wat je die dag geleerd hebt goed te kunnen onthouden.