Van fouten maken leer je het meest. Als je een keer een minder goed cijfer haalt voor een schoolexamen valt daar dus veel interessante informatie uit te halen die nuttig kan zijn voor je voorbereiding op het volgende SE of het centraal examen. Door niet nogmaals dezelfde fouten te maken kun je makkelijker een beter cijfer halen. Maar hoe kom je erachter wat er mis is gegaan en, belangrijker nog, wat je volgende keer beter kunt doen? Daar kun je zelf actief achteraan gaan: door feedback te vragen. Hoe pak je dat vragen om feedback aan?
Het voelt misschien wat onwennig om zelf op je docent af te stappen en hem of haar om feedback te vragen. Weet echter dat het heel normaal is en dat je docent het vast en zeker kan waarderen! Bovendien kan het je veel tijd en stress schelen als in één keer duidelijk is waarom iets mis is gegaan, in plaats van dat je bij de volgende toets weer dezelfde fouten maakt. Zo helpt het je uiteindelijk om te slagen en dat is het zeker waard, toch?
Noteer na een proefwerk of SE welke opgaven je fout hebt. Maak, als dat mag en je het niet al meekrijgt, een foto van je proefwerk en van je uitwerkingen. Zo kun je later op je gemak nog eens bekijken waar de onderwerpen liggen die jij lastig vindt en hier gericht vragen over stellen.
Vraag aan je docent of het mogelijk is om samen het schoolexamen te bespreken, bijvoorbeeld in een pauze, tussenuur of na school. Tijdens de bespreking van je examen is er tijd om in te gaan op de specifieke dingen die jij lastig vindt, in plaats van dat alleen een aantal dingen klassikaal worden besproken. Je krijgt zo meer inzicht in waarom een antwoord fout is en voor welke stappen je een punt krijgt. Ook krijg je persoonlijke tips, bijvoorbeeld over welke denkfouten je hebt gemaakt en welke (soort) opgaven je nog zou kunnen oefenen om deze fouten te voorkomen. Om het meeste te halen uit zo’n bespreking kun je gerichte vragen stellen. Bijvoorbeeld: ‘Hoe had ik me beter voor kunnen bereiden?’ of ‘Wanneer was dit antwoord wél goed geweest?’ of ‘Heeft u in het algemeen nog tips voor mij die mijn prestaties kunnen verbeteren?’. Zo krijg je feedback waar je direct iets aan hebt!
Het is sowieso handig om kopieën te maken van je schoolexamen.
Vraag je docent of hij af en toe (een deel van) je huiswerk wil bekijken. Of nog beter: vraag feedback als je hebt geoefend met oude examenopgaven. Handig is als jij zelf alvast hebt gekeken welke opgaven je lastig vond. Je docent kan dan gerichte tips geven over hoe jij dit voortaan anders kunt doen. Waarschijnlijk helpt dit je niet alleen bij je uiteindelijke examens, maar gaat het maken van je huiswerk ook een stuk sneller!
In jouw klas zitten vast leerlingen die goed zijn in het vak dat jij nu juist lastig vindt. Handig om dan eens bij hen na te vragen hoe zij het leren voor toetsen en maken van examenopgaven aanpakken. Wellicht hebben zij een gouden tip voor je! Ook leerzaam is het samen oefenen met oude examens, zo kun je van elkaar leren terwijl je heel doelgericht met je examens bezig bent!
Ook kan je feedback vragen aan je vrienden en familie; zij kennen jou waarschijnlijk heel goed. Bovendien kennen ze jou ook buiten schoolverband en hebben dus een breder beeld van wie je bent dan je klasgenoten. Met je vrienden zou je dus eens kunnen wisselen van gedachten over je studiehouding of hoe jij omgaat met tegenslagen of uitdagingen, zoals het studeren voor je eindexamens. Bovendien kunnen jullie elkaar ook steunen als je je gedrag of houding wilt veranderen door elkaar te herinneren aan goede voornemens. Je ouders zou je juist kunnen vragen of ze je willen helpen met het opstellen van een goede planning. Of om te helpen om je aan een planning te houden. Dat maakt het leren voor jou een stuk makkelijker vol te houden en dus weer een stukje leuker!