Overslaan en naar de inhoud gaan

Eet je slim

Door Noortje op 17 mei 2018
SSL blog - leer beter door goed eten

Een allesomvattend gebeuren kun je het zeker noemen, die examens, en inmiddels zit je er midden in! Over elk aspect van de optimale voorbereiding op je examens zijn wel tips te vinden, zo ook over eten. Klinkt misschien wat overdreven, maar eigenlijk is het heel logisch dat eten van invloed is op hoe goed je leert en je examens maakt. Het vergt namelijk nogal veel energie en hersencapaciteit. Maar waar krijg je energie van en waar houdt je je hersenen gezond mee? Dat lees je in deze blog!

Wat moet ik wel en niet eten?

Allereerst, wat moet je vooral wel en vooral niet eten en drinken tijdens de examens? Het belangrijkste is om gezond te eten tijdens de examenperiode. Dat is misschien stom, omdat je jezelf graag wil belonen met een lekker patatje na al het blokken of na het maken van een moeilijk examen. Dat kan ook wel af en toe, maar met gezond eten leer je beter en voel je je ook echt een stuk fitter.

Wat is nou echt hersenvoedsel? Je hersenen zijn voor het grootste deel opgebouwd uit vetten, ze hebben dan ook vetten nodig om goed te blijven werken. Niet elke soort vet is goed, er moeten namelijk ook genoeg voedingsstoffen in zitten en niet teveel koolhydraten. Een patatje is dus niet de beste keus. Ga liever voor noten, lijnzaad of avocado’s. Verder is het goed om je lichaam veel vitaminen, mineralen en andere voedingsstoffen te geven, maar niet teveel suiker. Van teveel suiker gaat je bloedsuikerspiegel erg veel schommelen, wat weer invloed heeft op je concentratievermogen. Eten met veel vezels en weinig toegevoegde suiker is het best om je concentratievermogen goed te houden. Lekker snacken op groente en fruit in alle mogelijke vormen is dus altijd een goed idee.

Superfoods voor tijdens het leren

  • Noten, zaden en pitten. Vooral walnoten zijn goed voor je hersenen, ze zien er natuurlijk ook al zo uit ;) Ook lijnzaad, pompoenpitjes en pindakaas zijn heel erg goed om regelmatig te eten.
  • Fruit, vers of gedroogd. Bessen, appels, bananen, avocado… Een super goede combinatie is dus bijvoorbeeld rozijnen (gedroogd fruit) met wat pinda’s en noten: dat heet niet voor niets studentenhaver! Of probeer eens appel met pindakaas, zelfde idee.
  • Groenten voor de vitaminen en vezels. Lekker snoepen van tomaatjes, paprika’s en komkommer. Dip ze in hummus om het nog lekkerder te maken. Verder zijn bladgroenten zoals spinazie echte knallers. Ook leuk: je kunt er een smoothie van maken, samen met je favoriete fruit.
  • Veel water en groene thee drinken om goed gehydrateerd te blijven. Uitgedroogde hersenen kunnen niet goed nadenken en dat moeten we niet hebben!

Met deze smoothie als ontbijt ben je klaar voor je examen!

1 banaan, 1 handje spinazie, 1 handje blauwe bessen (bevroren), 1 stukje gember naar smaak, 1 scheutje citroensap, wat amandelmelk of sojayoghurt.

Ik drink hem op of eet hem met muesli. Lekker zoet, fris zurig en supergezond. Ik merk altijd dat het een heel fijn begin is van een dag hard leren of examens maken!

Wanneer moet ik wat eten?

Het belangrijkste is om tijdens het leren regelmatig wat te eten, maar niet teveel in één keer. Op die manier houd je je bloedsuikerspiegel stabiel om je goed te kunnen blijven concentreren, maar voorkom je een after dinner dip. Dat gebeurt als je zoveel hebt gegeten dat al je energie wordt gebruikt om je eten te verteren, dan voel je je dus moe en dat is niet handig tijdens het leren of maken van je examen. Als je toch een energiedipje voelt, is het niet verstandig veel cafeïne te gaan drinken. Dan kun je ’s avonds niet meer goed slapen, terwijl slapen heel belangrijk is (zoals ik vorige week al uitgebreid vertelde). Een alternatief voor een krachtig opkikkertje is een kopje bouillon. Dat bevat ook nog eens extra voedingsstoffen.

Leren en eten tegelijk is ook niet zo verstandig. Dan ben je op beide activiteiten niet optimaal gefocust met als gevolg dat je zomaar teveel kan eten én je niet alles goed hebt bestudeerd. Maak dus van het eten een leuk pauzemoment.

‘Moeten’ is een groot woord…

Als laatste wil ik je nog dit meegeven: goed en gezond eten is belangrijk, maar laat het niet de overhand nemen. Als het gezond eten een bron van stress wordt, laat de touwtjes dan vieren. Het ‘moet’ niet, het kan je alleen helpen. Voor nu wil ik je verder vooral heel veel succes wensen!

Meer lezen?

Kijk dan eens bij onze andere blogs of volg ons op Facebook of Twitter om niets te missen!