Overslaan en naar de inhoud gaan

Programma docententraining MVT vmbo

Introductie (9:30u)

  • Kennismaking, doelstellingen en verwachtingen
  • Bespreken dagindeling

De CITO-toets, een manier van denken

  • In de CITO-toets zit een vaste, systematische manier van vragen stellen
  • Iemand die het systeem ziet, ziet het voor alle drie de talen
  • Aandachtspunten voor de leerlingen:
    • Wat doen we niet: de woordenlijst uit het CITO-boek leren
    • Wat leren we dan wel: de woorden uit de woordenlijst
    • De pindakaas-antwoorden
    • IJzeren methode: zo werk je en niet anders, want bewezen methode

De ABCD-tekst

  • Type tekst en bijbehorende tekststructuur
  • De strategie voor ABCD-teksten
  • Een hele tekst behandelen
  • Open vragen
  • Juist-onjuist bewering vragen
  • Een tekst zelf oefenen

Lunch (ca. 12:30u)

De gaten-tekst

  • Soorten gatenvragen
  • Stappenplannen gatenvragen
  • Zelf oefenen

De scan-teksten

  • Verschillende typen
  • Strategie per type

Opbouw lessen

  • Criteria voor het selecteren van examens
  • Berekenen van tijd voor het maken en behandelen
  • Verdelen van het materiaal en de opbouw over het jaar
  • Ideeën over verdeling les / huiswerk
  • Valkuilen: de slimmerd; het woordenboek

Afsluiting en rondvraag (ca. 17:00u)

 

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met drs. J. Huibregtse, 071-5170633.