Introductie (9:30 uur)
- Kennismaking, doelstellingen en verwachtingen
- Bespreken dagindeling
De CITO-toets, een manier van denken
- In de CITO-toets zit een vaste, systematische manier van vragen stellen
- Iemand die het systeem ziet, ziet het voor alle drie de talen
- Aandachtspunten voor de leerlingen:
- Wat doen we niet: de woordenlijst uit het CITO-boek leren
- Wat leren we dan wel: de woorden uit de woordenlijst
- Werking systeem; structuur van teksten
- IJzeren methode: zo werk je en niet anders, want bewezen methode
De ABCD-tekst
- Stappenplan ABCD-tekst
- Belang en gebruik signaalwoorden
- Pindakaas-antwoorden herkennen
- Een hele tekst behandelen
- Open vragen en beweringvragen
- Een hele tekst zelf oefenen.
Lunch (ca. 12:30u)
De gatentekst
- Soorten gatenteksten
- Stappenplannen gatenvragen
- Zelf oefenen
Opbouw lessen
- Berekenen van tijd voor het maken en behandelen
- Verdelen van het materiaal en de opbouw over het jaar
- Ideeën over verdeling les / huiswerk
- Valkuilen: de slimmerd; het woordenboek
Afsluiting en rondvraag (ca. 17:00u)
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met drs. J. Huibregtse, 071-5170633.